نزار حیدر تأکید کرد: ذرهای شک ندارم که راهپیمایی میلیونی اربعین که مردم چهار گوشه جهان آن را مشاهده میکنند، باب وسیعی است که بشریت از طریق آن وارد حقیقت مهدویت میشود. همه میپرسند «چرا اکنون؟ چرا در عراق؟ و مخصوصاً در کربلا؟»؛ این سؤالات بدون شک پرسشگران را در یک مسیر به یک نتیجه واحد میرساند؛ ایده رهایی و همه مردم بدون توجه به اعتقادات خود بر اساس آیه شریفه «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ...» به آن ایمان دارند.
«نزار حیدر»، متولد سال ۱۹۵۹ میلادی در استان کربلا، مدیر مرکز رسانهای عراق در واشنگتن است. او در انتفاضه ماه صفر ۱۹۷۷ میلادی که اولین انتفاضه ملی علیه رژیم صدام حسین بود، فعالانه حضور داشت. در سال ۱۹۷۸ میلادی نیز به دلیل فعالیتهای سیاسی در نجف اشرف، به دست نیروهای امنیتی رژیم صدام بازداشت شد اما با کمک تعدادی از دوستان مبارز عراقی خود از زندان آزاد شد.
او در بغداد به عنوان شخصیت مخالف حکومت صدام مشهور بود و پس از آن به چندین کشور از جمله سوریه، ایران و برخی کشورهای اروپایی مهاجرت کرد و فعالیتهای سیاسی خود را در آن کشورها ادامه داد. وی هم اکنون در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده آمریکا مشغول فعالیت است.
نزار حیدر در زمینه نتایج و آثار راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) اظهار کرد: شاید راهپیمایی اربعین یکی از پدیدههای نادر در جهان باشد که خود در مورد خودش توضیح میدهد و اهدافش را خود این راهپیمایی تشریح میکند. ما این را از طریق آنچه جهان با همه پیشینهها و نگرشهایش درباره آن میگوید و مینویسد متوجه میشویم.
وی افزود: ارزشهایی چون رفتار انسانی، ایثار، تعاون، صبر، مشارکت برادرانه در طول مدت راهپیمایی و روزهای اقامت در کربلا، همه و همه ارزشها و اخلاقیاتی است که خود جهان درباره آن توضیح میدهد.
این تحلیلگر عراقی درباره نقش پیادهروی میلیونی اربعین در نشر گفتمان مهدوی و جهانیسازی فرهنگ مهدویت گفت: من ذرهای شک ندارم که راهپیمایی میلیونی اربعین که مردم چهار گوشه جهان آن را مشاهده و پیگیری میکنند، باب وسیعی است که بشریت از طریق آن وارد حقیقت مهدویت میشود.
نزار حیدر ادامه داد: هرکس به هیبت و شکوه این راهپیمایی و عظمت آن بنگرد بیمقدمه در ذهنش این سؤالات شکل میگیرد که: «همه اینها برای چه؟ چرا اکنون؟ و به سوی کجا؟ و چرا در عراق؟ و مخصوصاً در کربلا؟»
این سؤالات و سؤالات مشابه بدون شک پرسشگر را در یک مسیر به یک نتیجه واحد میرساند که همان راه امام حسین شهید(ع) برای رسیدن به نوه ایشان است که تجسم ایده رهایی است و همه مردم بدون توجه به اعتقادات و پیشینه خود بر اساس متن آیه شریفه «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» به آن اعتقاد دارند.
وی در خصوص تأثیر اجتماعی مثبت زیارت اربعین حسینی به همراه تأثیر معنوی و دینی آن در سطح جامعه بیان کرد: زائر در مدت زمان زیارت، بسیاری از ارزشها، رفتارها و اخلاقیات مثبت را فرا میگیرد و انجام میدهد. همزمان نیز به رفتارها و اقدامات منفی و نادرست که در زندگی روزمره خود با آگاهی یا بدون آگاهی آنها را انجام میدهد توجه و دقت میکند.
نزار حیدر ادامه داد: این دو شکل ارزشهای مثبت و منفی در سطوح اجتماعی و فردی وجود دارد و برای هر فردی بسیار مهم است که با عزم راسخ، پافشاری و اراده حسینی، این آثار مثبت را به سال آینده ببرد و آثار منفی را رها کرده و تا سال بعد از آنها دوری کند.
وی افزود: میگویم تا سال آینده چون به مرور زمان اگر مثبت باشد به بخشی از شخصیت انسان تبدیل میشود و اگر منفی باشد از شخصیت او پاک میشود. بنابراین، فردی که در راهپیمایی اربعین شرکت میکند، معلم خود خواهد بود، روحیه و رفتار خود را تزکیه میکند و ارزشها و شکوه راهپیمایی را از آن میآموزد.
وی در این رابطه به حدیثی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «إِنْ لَمْ تَکُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّه قَلَّ مَنْ تَشَبَّه بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُمْ»: اگر بردبار نیستی، خود را به بردباری وادار، زیرا کم اتفاق افتد که کسی خود را به قومی شبیه سازد و همانند آنان نشود. (حکمت ۲۰۷ نهج البلاغه)
این تحلیلگر عراقی درباره اهمیت بزرگداشت مراسم اربعین حسینی در حفظ ارزشها و پیامهای نهضت حسینی تصریح کرد: همه ما به خوبی میدانیم که هر پدیدهای در جهان دارای دو بعد نظری و عملی از یکسو و ابعاد فکری و عاطفی از سوی دیگر است. پدیده اربعین حسینی نیز از این قاعده عقلی و منطقی مستثنا نیست.
وی بیان کرد: بر اساس این اصل ثابت، شما نمیتوانید بعد فکری، اعتقادی و فرهنگی پدیده اربعین را بدون عواطف و احساسات در نظر بگیرید. چنانکه نمیتوانید نظریاتی را که متفکران، فیلسوفان و نویسندگان در تمام این سالها درباره این پدیده بیان کردهاند، بدون توجه به آن، یا دستکم مشاهده و پیگیری عملی و میدانی آن، در نظر بگیرید.
برای درک این مطلب، میتوانید پدیده حج بیتالله الحرام را برای خود یادآوری کنید، زیرا با پدیده پیادهروی اربعین بسیار منطبق است، اگرچه شکل مناسک در آنها متفاوت است، اما ماهیت و هدف آنها یکی است.
مدیر مرکز رسانهای عراق در واشنگتن در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان گفت پیادهروی اربعین حسینی پدیدهای برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است؟ اظهار کرد: اگر بخواهیم اینگونه باشد، باید به بشریت در سطوح مختلف الگویی ارائه کنیم، لذا کافی نیست تمدنی بودن پیادهروی اربعین را به چند روز محدود کنیم و بعد همه چیز به حالت قبل برگردد. زیرا امیرالمؤمنین(ع) در دوران حکومتشان، برای مالک اشتر که والی مصر بود، تمدن را اینگونه توصیف کرده و به او دستور دادند تا مالیاتهای مصر را جمع و با دشمنش جهاد کند و به اصلاح اهلش برخیزد، و شهرهایش را آباد سازد.
وی تأکید کرد: این یک اقتصاد موفق است که بیکاری را از بین میبرد و همه ابزارها را برای یک زندگی کریمانه و امنیت اجتماعی فراهم میکند، آن زندگی که در آن شهروندان احساس ثبات و آرامش میکنند و حقوق آنها حفظ میشود و هیچ کس حقوق آنها را نمیدزدد یا به آن تجاوز نمیکند، و یک کشور تولید کننده و بدون رانت است که در آن شهروندان آنچه را که برای خوراک، پوشاک و حمل و نقل نیاز دارند در دسترس دارند، به دیگران وابسته نیستند و همیشه فرصت کار پیدا میکنند.
نزار حیدر ادامه داد: آموزش و پرورش با تأسیس مؤسسات آموزشی برای تمامی مقاطع سنی و پژوهشی در مراحل پیشرفته، بهداشت با تأسیس نهادهای بهداشتی با مدیریت و کارکنان متخصص در رشتههای مختلف پزشکی، جادهها و پلها که به وسیله آن شهروندان هنگام عبور از آنها به همراه خانواده، از وضعیت زندگی خود اطمینان حاصل کنند و خدمات حیاتی زندگی مانند آب آشامیدنی، برق و غیره، از مصادیق این زندگی کریمانه است؛ همه اینها همان تمدن است. حال چگونه میتوانیم با راهپیمایی اربعین حسینی که بسیاری از ارزشهای تمدنی (حداقل به صورت تئوری) را در خود دارد، به این تمدن دست یابیم؟
وی درباره پیام نهضت سیدالشهدا، حضرت امام حسین(ع) برای دنیای جدید اظهار کرد: امام حسین(ع) پیامی جهانی است، یعنی ارزشها و اصول او برای همه زمانها و مکانها جاودانه است. این اصول و ارزشها همواره حول سه محور اصلی حرکت میکند: آزادی، کرامت و آزادی انتخاب.
نزار حیدر در پایان گفت: امروز بشریت درگیر سه بیماری جدی است که مخالف این سه اصل است، یعنی: بردگی، ذلت و تحمیل انتخاب، از این رو بشریت اکنون به شدت به پیام عاشورا نیاز دارد تا از بردگی قدرت، پول و شهوت رهایی یابد، آبرومندانه زندگی کند و از انتخابهایش و آزادی انتخاب لذت ببرد؛ بدون اجبار یا فشار و فریب تبلیغات و رسانههایی که مسیر حرکت مردم و انتخابهای اعتقادی، سیاسی و اخلاقی مردم و حتی انتخابهای آنها در مورد خوراک، پوشاک، ظاهر و آراستگی آنها را در کنترل خود دارند.
گفتوگو از اشرف بصیری
ترجمه از فرشته صدیقی
نظر شما